מאמרים

 מאמרים 














כמה מילים על ספר האנטומיה המופלא Constructive anatomy ג'ורג ברידג'מן ואיך זה קשור לנורמן רוקוול ג'קסון פולוק ולאויבם המושבע של האימפרסיוניסטים


בשני העשורים האחרונים יש שם שעולה אצלי בכל שיעור ציור אנטומי ש
אני מעביר ג'ורג ברידג'מן או בקיצור ברידג'מן והספר האולטימטיבי שלו ללימוד רישום אנטומי Constructive anatomy, הסיבה העיקרית לשימוש אינטנסיבי ונמרץ בספרון הכמעט מרושל הזה של ברידג'מן היא כנראה הסיבה והתירוץ הכי טוב שאפשר לדמיין כשרוצים לדעת ציור ורישום אנטומי, הקסם בקלות ובזריזות שהקווים של ג'ורג מונחים ויוצרים בביטחון עצמי מופרז, אסופה של שרירים קונסטרוקציה ברורה ומהודקת שמשאירה אותך פעור פה, עם סימן שאלה גדול מרחף לך מעל הראש ב-איך לעזאזל הוא עושה את זה, הדבר היחיד שנשאר זה להעביר לדף הבא ולראות עוד מהטוב הזה.
על קסמו של ברידג'מן העידו עד מותו ב1943 אסופה מכובדת של 70.000 התלמידים שעברו תחת הדרכתו ב the Art Students League of New York שם לימד מ1898 וביניהם אפשר בקלות להזכיר את Gifford Beal, Will Eisner, Paul Manship,, Edmund Ward, Arshile Gorky, Jackson Pollock, Norman Rockwell שביניהם שני גאוני אנטומיה מכובדים בפני עצמם , האחד Andrew Loomis שהפך להיות אחד מאבות המזון של עולמות הקומיקס האנימציה והשני האיש והאגדה האנטומית Robert Beverly Hale שהיה לימים האוצר של ה Metropolitan Museum of Art .
על אחד מהתאורים היותר משעשעים וצבעונים אחראי לא אחר מנורמן רוקוול המופלא- וככה הוא כותב בזכרונותיו "הרפתקאותיי כמאייר" (1960). ברידג'מן היה לבוש רשמית דרך קבע בחליפת שלושה חלקים, אך יחד עם זאת היה אדם מקומט שנראה שהגיע תמיד לכיתה אחרי כמה בקבוקי וויסקי - אפשר היה לעמוד את
מצבו על פי מצב הקמטים של העניבה שלו.
לפני שעבר לניו יורק ברידג'מן היה תלמידו של הצייר הצרפתי האקדמי ז'אן-לאון ז'רום אויבם המושבע של האימפרסיוניסטים ולאחר מכן עבר להיות תלמידו של גוסטב קלרנס רודולף בולנז'ה שהיה ציר קלאסי אקדמי אוריינטלי כמורה הראשון, אין פלא עם כאלה מורים ברידג'מן היה צייר אקדמי במובן הכי נוקב ומקצועי של המילה.
נחזור לספר המדובר, Constructive anatomy בספר 170 דפים, כל דף ישר ולעניין בלי התחכמויות התפלפלויות מיותרות שאפשר למצוא ברוב ספרי האמנות האנטומית . הספר מתחלק לקבוצות ברורות של איברים על פי סדר, שם האיבר/ים -מסות ותנוע Anatomy- Masses -Movement והכל במספר מילים כאלה שזוקקו למה שרק צריך בלי מילה אחת מיותרת.
בדפים שלאחר המלל מספר דפים עליהם רישומים מהירים בטוחים ועוצרי נשימה של האיבר המדובר, סכמות ברורות ומדויקות של נקודות החיבור של השריר על העצם, נקודת הכניסה והיציאה, מגבלות התנועה,הצמצום למבנים גיאומטריים פשוטים.
בפרספקטיבה עכשווית כזאת של סטודנט של שנות האלפיים פלוס הספר יכול להראות ארכאי, הוא לא צבעוני הוא ישיר הרישומים לא תמיד ידידותיים למי שלא עוסק באנטומיה ובדף הראשון שלו אפילו כתוב " הספר מוקדש לאמא שלי " אבל אם עוצרים לרגע וממש רוצים ללמוד ציור ורישום אנטומי זה בדיוק הספר הראשון שהייתם רוצים ללמוד ממנו, הוא לא בא לעשות עליכם שוויץ ולהרשים אתכם, הוא באמת בא ללמד
הוא יצירת מופת נדירה שחייב כל צייר שעניינו גוף האדם. Constructive anatomy
זיו לנצנר
Lenzner Ziv

George Brandt Bridgman (1864-1943)